Heinrich Schlusnus

Text excerpts from SCHLUSNUS by Eckart von Naso*, pages 42-44

Selection by RH, translation by MK/KM

German Schlusnus (hier klicken)

English Schlusnus (click here)

Abridged for Wikipedia:

In 1919, an event of fundamental importance occurred. Schlusnus was already a successful singer, and yet he started again from scratch under the tutelage of Louis Bachner. During his earlier studies, it was fashionable to “cover” the voice, making it throaty, dark, and limited. Under Bachner, Schlusnus liberated his timbre and expanded his range. He sang simply as one speaks, naturally and distinctly. Louis Bachner: “with yield, not with capital.” Schlusnus: “[He] has given me freedom of voice, my vocal technique, and an understanding of proper singing. What I am, is thanks to him.”

Gekürzte Version für D-Wiki: Von grundlegender Bedeutung war das Jahr 1919, als der bereits erfolgreiche Sänger noch einmal von vorn anfing, unter dem Gesangspädagogen Louis Bachner. Schlusnus hatte einmal in seiner Jugend den Instinkt für den freien und ungekünstelten Naturgesang, der in der Frankfurter Lehrzeit verschüttet worden war. Damals wurde die Stimme durch das beliebte, sogenannte ‘Decken’ kehlig, dunkel und unfrei im Ton. Durch die Bachnersche Methode schälte sich das gültige Timbre heraus, und die Stimme erhielt eine mühelose und strahlende Höhe. So konnte Schlusnus einfach singen, wie man spricht, natürlich und deutlich, so dass gedruckte Programmtexte eigentlich überflüssig wurden. Bachner: “Mit Zinsen singen, nicht mit dem Kapital.” Schlusnus: “[Er] hat mir die Freiheit der Stimme gegeben, meine Stimmtechnik und das Verständnis für das richtige Singen. Was ich bin, verdanke ich ihm.”

* Published by ULLSTEIN, copyright Wolfgang Krüger Verlag, Hamburg 1957

Photo Copyright Ullstein Bild

Screenshot_2016-08-21-16-10-18-1

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s